• Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
  • Porsche 914/6
< >

Porsche 914/6

Perfect gedocumenteerd

Nu in de collectie van OPC Classics, een puntgave 914/6.

Dit is een unieke Porsche die met 6 cilinders is geleverd ipv 4. Destijds was dit de sportiefste variant van de 914 voor dagelijks gebruik. De motor die in dit type juist het verschil maakt is afkomstig uit een 911 2.0T met 110Pk. In een 911 was dit de basis motor maar in de 914 zorgt deze motor voor speelse en snelle rijeigenschappen.

De 914 is geproduceerd van 70 t/m 76 en heeft een zeer korte overhang waardoor iedere stuuractie beter doorkomt. Een 911 SWB heeft het probleem dat de voorkant heel erg licht is, iets waar Porsche jarenlang mee bezig is geweest. Door de middenmotor in een 914 hadden ze hier geen problemen meer mee.

Het gewicht is onder de 1000 kg gebleven, slechts 980 kilo. Ook dit komt de erg levendige rijervaring ten goede, iets wat we in een moderne auto niet meer terug vinden.

Dit exemplaar is geleverd in de UK in de omgeving van Londen en heeft gediend als persauto van de Engelse importeur. Deze specifieke 914 heeft in heel wat auto magazine’s gestaan, deze tests worden met de wagen meegeleverd. De vorige eigenaar heeft er uitermate veel tijd en energie in gestoken om dit bij elkaar te verzamelen, heel gaaf!

In 1989 is de wagen gekocht door de vorige eigenaar en naar Nederland geëxporteerd. De 914 was destijds Light Ivory (L80E) en toen is er besloten om de 914 van A tot Z te restaureren uiteraard naar originele staat. Nadat de restauratie werd afgerond is de 914 pas in 2015 weer doorverkocht. Al die tijd is de wagen gekoesterd door dezelfde eigenaar (met bijbehorende onderhoud’s en reparatie werkzaamheden)

Vanaf 1970 t/m nu heeft de wagen slechts 6 eigenaren gehad, uniek!
Eigenaar 1. Porsche Cars GB (Pers Auto)
Eigenaar 2. Particulier uit GB (motor vervangen. LET OP! originele matching motor is aanwezig)
Eigenaar 3. Bedrijf uit GB (diende als showroom decoratie, overgespoten naar een passende kleur Light Ivory)
Eigenaar 4. Particulier uit GB (kort in bezit gehad)
Eigenaar 5. Particulier uit NL (Een Engelsman die in Nederland woonde en de restauratie startte bij Roger Bray Restoration)

De wagen is voorzien van een compleet nieuwe carrosserie gecertificeerd door Porsche UK en Porsche Club Great Britain. Het chassisnummer 9140430059 is vervangen door een Karman body met nummer 0310005. Normaal gesproken zouden we huiverig zijn maar aangezien dit verhaal compleet gedocumenteerd is hebben we hier geen bezwaar tegen.

 

De 914 wordt geleverd met 2 mappen vol historie, de originele instructieboekjes en zelfs het onderhouds boekje is aanwezig. Dit is een unieke kans om een erg mooie 914/6 te bemachtigen.

Share this car
slide 1