• Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
  • Porsche 911 964 RS
< >

Porsche 911 964 RS

In totale nieuwstaat!

Een maatpak voor de echte purist!

Echte (Porsche) liefhebbers herkennen zich vast wel in de volgende uitspraak: het geluid van een auto is als een symfonie in onze oren. Niet zo gek dat we dan ook vele klassieke auto’s / Porsches eigenlijk associĆ«ren met klassieke, soul of stijlvolle jazz muziek. En hoe sportiever de auto wordt, hoe minder klassiek we het vinden. De Porsche 964 RS is daar een concreet voorbeeld van. De RS is gewoon pure hardcore of heavy metal! Ja letterlijk en figuurlijk, want wat is een 964 RS een hardcore rijdersauto zeg! Niet voor niks geven wij deze Porsche de titel ‘een maatpak voor de echte purist’.

Wij nemen u even kort mee in een ritje in deze Porsche 964 RS. Als je het portier open doet, hoor je al meteen iets bijzonders, namelijk een ‘hol’ geluid, veroorzaakt door alle isolatie die af-fabriek bespaard is. Vervolgens “klim” je in de kuipstoel. Ja, een 964 RS heeft niet bepaald de makkelijkste instap, maar als je eenmaal zit, voelt het als een maatpak. Met een subtiele holle dreun valt het portier dicht en je draait de contactsleutel om. En dan volgt er een moment dat iedere liefhebber keer op keer kippenvel bezorgt. Het ongeblazen 3.6 motorblok komt met een geweldige symfonie tot leven. Je tast even naar het perfecte aangrijpingspunt van de koppeling en je rijdt met een grote smile op je gezicht weg. Bij de eerste (langzame) bocht merk je dat je echt moet werken, want alles draait om gewichtsbesparing, dus de stuurbekrachtiging ontbreekt. Je ervaart vervolgens de geweldige wegligging en de kuipstoelen geven je het gevoel dat je iedere seconde 100% in contact bent met de auto. Keer op keer ervaar je een rit in de 964 RS als een intens bijzondere ervaring.

De kenners weten dat de 964 RS in 1991 en 1992 geproduceerd is. Het unieke aan dit exemplaar is, dat dit de enige is die op papier bouwjaar 1995 heeft. De eerste Belgische eigenaar besloot namelijk deze 964 RS in de eerste jaren ongeregistreerd in zijn garage te zetten, waarna hij pas in 1995 voor het eerst op kenteken en op de openbare weg kwam. De auto is door de jaren heen in uitmuntende conditie gehouden, volledig schadevrij en heeft nooit een meter op het circuit gereden. Dat deze auto volledig schadevrij en origineel is, neemt niet weg dat hij toch inmiddels 30 jaar oud is. Om die reden hebben we onlangs besloten deze Porsche van top tot teen in volledige nieuwstaat terug te brengen en eigenlijk met de missie ‘mooier dan dat hij ooit de showroom verliet’. Zowel het exterieur als interieur zijn volledig onder handen genomen door professionals, met als resultaat dat deze RS echt weer in complete nieuwstaat is. Ook de techniek is niet onaangetast gebleven en heeft op alle punten onderhoud gehad, waarbij ook 4 nieuwe Michelin Pilot Sport banden gemonteerd zijn. De auto blinkt aan alle kanten, door de fantastische Nachtblauw metallic exterieurkleur i.c.m. lichte magnesium RS velgen. De dual-tone gekleurde kuipstoelen geven ook het interieur nog een extra smaakvolle tint. Wij durven oprecht te zeggen dat hier een Porsche 964 RS staat in dezelfde conditie als een nieuw exemplaar destijds dat destijds in 1991 de fabriek verliet. Deze RS is rijk gedocumenteerd met o.a. de originele boekjes en vele facturen.

De term ‘full option’ kennen we bij een RS niet. Integendeel, door het eigengewicht van de auto zo laag mogelijk te houden, heeft de auto maar weinig opties. Af-fabriek is deze Porsche met de volgende opties uit de fabriek in Stuttgart Zuffenhausen gerold:

  • 018 verhoogde stuurnaaf
  • 130 Engels schrift
  • 220 sperdifferentieel
  • 384 kuipstoel links
  • 385 kuipstoel rechts
  • 404 17” magnesium cupwielen
  • 564 zonder airbag
  • 656 zonder stuurbekrachtiging

Nu in de collectie van OPC Classics BV, een maatpak voor de echte purist die niet te onderscheiden is van een nieuw exemplaar!

Share this car
slide 1